In onze pedagogisch aanpak en de omgang met elkaar geven wij uitvoering aan onze Hart van Onderwijs (HvO) methodiek voor de sociaal-emotionele ontwikkeling.

Met deze - door ons zelf-  ontwikkelde methode voor sociaalemotioneel leren, persoonlijk leren en systeemleren willen wij de kinderen meenemen in hun individuele en persoonlijke zijn. Hiermee kunnen wij o.a. ook inspelen op de basisbehoeften van ieder mens (relatie, competentie en autonomie). Ieder mens heeft behoefte aan relatie; ieder mens heeft behoefte aan het gevoel om competent te zijn en ieder mens heeft behoefte aan een mate van zelfbepalen. Deze drie basisbehoeftes zitten in het persoonlijk leren (competentie, autonomie) en sociaalleren (relatie). HvO voegt daarbij systeemleren toe, wat eigenlijk een verbinding tussen de drie begrippen is.  

De doelen van onze HvO aanpak
HvO wil het bevorderen van het welbevinden (w.o. autonomie), de sociale competentie (relatie) en de leervaardigheden (competentie) bij zowel kinderen als leerkrachten bewerkstelligen. In bredere zin laat HvO kinderen en volwassenen als mens groeien.

Hierbij zijn drie basisprincipes van belang: 

  • Ontwikkel het positieve/gewenste in kinderen en leerkrachten en een team 
  • Omgaan of inperken van het ongewenste/negatieve
  • Jezelf leren kennen; dit is een belangrijk onderdeel van het eigenaarschap

Leest u hier graag meer over deze methodiek.